donderdag 13 september 2018, 13:46

MaaS-pilots: Zo pakt Nederland het aan

Laat jouw werknemers het vervoermiddel kiezen dat ze op dat moment het beste uitkomt. Dat is MaaS (Mobility as a Service). Is dit dé oplossing op het gebied van duurzame mobiliteit? MaaS gaat de uitdaging aan!

Aan de slag met MaaS
De komende jaren wordt er veel geïnvesteerd in MaaS-pilots. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio’s trekken maar liefst 20 miljoen euro uit voor proefprojecten. Technologie en de reiziger staan centraal in zeven verschillende pilots. Er is ook een pilot bij ons in de regio, namelijk in Utrecht Leidsche Rijn, de grootste nieuwbouw- en VINEX-locatie van Nederland. Leidsche Rijn blijft groeien en parkeerproblemen zijn onvermijdelijk met het hoge percentage autobezit. Tijd voor actie dus! Zeven steden met vergelijkbare problematiek gaan ook aan de slag met MaaS.

Die pilots bieden een hoop inspiratie voor U15 en werkgevers. Hoog tijd om twee pilots toe te lichten!

De Zuidas loopt vast
In het gebied Amsterdam Zuidas zitten veel grote bedrijven. Veel van hun werknemers nemen dagelijks de auto naar het werk. Het gevolg: drukte op de snelwegen en overvolle treinen, bussen en trams. De verkeershinder wordt in 2019 alleen maar groter door werkzaamheden op de A10 Zuid en Station Zuid. Werkgevers zoeken naar alternatieven die zorgen voor een betere bereikbaarheid en tevreden werknemers. Is MaaS de oplossing?

Samenwerking is de sleutel tot succes bij MaaS. Een groep werkgevers op de Zuidas werkt al langer samen. Bedrijven zoals ABN-AMRO, Accenture, Arcadis, RAI Amsterdam en de Vrije Universiteit willen nu de markt prikkelen om tot een MaaS-oplossing te komen. Duurzaamheid, medewerkerstevredenheid, bereikbaarheid en flexibiliteit zijn de belangrijkste doelstellingen. MaaS op de Zuidas bundelt vervoermiddelen en maakt het aanbod toegankelijk.

Amsterdam heeft flinke ambities en wil dat MaaS in toekomst een rol speelt voor alle inwoners van de stad. De focus ligt de komende tijd op de Zuidas. Bevalt dat? Dan wordt er uitgebreid.

(Niet) met de auto naar Rotterdam – The Hague Airport
Maar liefst 78% van de bezoekers van Rotterdam – The Hague Airport komt met de eigen auto. Genoeg reden voor het vliegveld om flink te experimenteren met nieuwe mobiliteitsoplossingen. Daar kan MaaS bij helpen!

De luchthaven kent de verschillende reizigers en kan ze bereiken via luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus. Er ligt een uitdaging in het aanbieden van MaaS voor de verschillende doelgroepen: (Inter)nationale reizigers, werknemers werkzaam op de luchthaven en het omliggende business park en werknemers die op tijden aanwezig moeten zijn als het OV nog niet rijdt.

Het doel van de pilot is het toegankelijk maken van de luchthaven door verbeteringen door te voeren op duurzame, multimodale en sociale wijze. Onder werknemers is een onderzoek gehouden naar wat de meest aantrekkelijke (alternatieve) vervoermiddelen zijn. De deeltaxi kwam als winnaar uit de bus. Goed resultaat waar de pilot verder op door kan. Rotterdam – The Hague Airport is klaar voor de volgende stap. Klaar voor MaaS.

MaaS gaat voor goud
De ambitie om flink met duurzame mobiliteit aan de slag te gaan is voelbaar door heel Nederland. U15 is maar wat blij met de ontwikkelingen. De MaaS-pilots laten zien dat de vraag naar een alternatief groot is. Van VINEX-wijk Leidsche Rijn, tot de zakelijke markt in Amsterdam en de reizigers in Rotterdam - The Hague Airport. Dit is het moment dat werkgevers moeten samenwerken en de krachten bundelen. Zoek ook de samenwerking op en ga aan de slag met duurzame mobiliteit! U15 volgt de MaaS-ontwikkelingen op de voet en komt regelmatig met een update.

Heb je het vorige MaaS-artikel gemist? Lees het artikel nu en ontdek meer over het ontstaan en de mogelijkheden van MaaS. Want wat U15 betreft is MaaS de toekomst!

Meer nieuws