dinsdag 4 april 2017, 11:51

U15-café bij het UMC

Slim omgaan met mobiliteit

Marjan Mol, Directeur Facilitair bij het UMC neemt ons mee in haar visie op duurzame mobiliteit. Slim omgaan met mobiliteit is essentieel, zegt ze. Zeker als je bedenkt dat naast die 20.000 bezoekers er dagelijks ook nog eens 7.000 medewerkers (waarvan 40% met de auto) naar het UMC komen. Aantallen die naar verwachting ook de komende jaren stijgen. Om de bereikbaarheid te waarborgen, wordt geïnvesteerd in het ov met de Uithoflijn, nieuwe bus- en tramhaltes en P&R De Uithof. Hier kun je parkeren en met pendelbussen makkelijk en snel naar je plaats van bestemming reizen. Investeren is belangrijk, vertelt Marjan, want als de faciliteiten er niet zijn, zullen mensen ook nooit ander reisgedrag laten zien.

De gemeenschappelijke ‘why’

Bart Dik, U15-lid en expert op het gebied van het mobiliteitsbudget, sluit zich hierbij aan. Maar hij benadrukt dat bereikbaarheid niet de enige reden hoeft te zijn voor het introduceren van het mobiliteitsbudget. De maatregel geeft werknemers de mogelijkheid een vastgesteld budget voor woon-werkverkeer zelf te besteden. De medewerker is ‘in control’ en het stimuleert alternatieve manieren van reizen. Dat kan financiële voordelen opleveren voor werkgever. Andere redenen voor invoering kunnen zijn: meer sturing op bedrijfsdoelstellingen, minder administratiekosten, meer flexibiliteit en verantwoordelijkheid voor medewerkers, CO2-reductie en vitaliteit.

Sleutel tot succes is de gemeenschappelijke ‘why’. Zonder draagvlak van stakeholders, zoals de directie en OR, zal de implementatie van het mobiliteitsbudget nooit van de grond komen. Een mobiliteitsbudget is overigens niet alleen voor organisaties met grote wagenparken. Het kan altijd een geschikt middel zijn, mits er goede spelregels zijn opgesteld.

Goed werkgeverschap

Hans Berkien van Van Hattum en Blankevoort is U15-lid en deed een pilot met het mobiliteitsbudget. Tijdens het U15-café deelt hij zijn ervaringen. Belangrijkste reden voor voor het invoeren van het budget waren medewerkers, kosten en CO2-reductie. De focus lag op leaserijders.

In de eerste fase keek men naar de business-case. Fase 2 was het inregelen. Hierin kun je hick-ups traceren en ondervangen. Medewerkers werden op de hoogte gehouden met een maandelijkse nieuwsbrief. De tendens? Er was veel enthousiasme. De tijd en moeite werd gewaardeerd. Mooiste resultaat van de proef is een CO2-reductie van 16%. Belangrijkste conclusie? Implementatie kost tijd en is een kwestie van een lange adem, maar levert wel mooie resultaten op.

Download hier de complete presentatie

Meer nieuws