dinsdag 4 april 2017, 11:51

Minder klapbanden, minder files

Speciaal ontwikkelde ‘in-tire sensoren’ monitoren de temperatuur en druk per band. Bij een te lage bandenspanning stuurt de sensor een melding naar het online dashboard van de transportonderneming. Is er direct kans op een klapband? Dan wordt er een melding gestuurd naar de chauffeur.

Tijdens de Dakar Rally van dit jaar brachten tien teams dit nieuwe systeem in de praktijk.

En Beter Benutten, de regio Brabant, De Verkeersonderneming, TVM en Route42 werken nu samen om de introductie van dit nieuwe systeem te versnellen en breed toegepast te krijgen.

Hoe werkt het

In de vrachtwagenband wordt een sensor geplaatst. Via een receiver worden de temperatuur en drukgegevens van de band naar een kastje in de cabine van de vrachtwagen gestuurd. Dit kastje staat in verbinding met de Route42 database in de cloud.

De transportondernemer heeft een eigen online dashboard waarop hij de bandenspanning van de diverse voertuigen kan monitoren. Bij een te lage bandenspanning wordt een melding gemaakt en op het dashboard is direct te zien welke band niet in orde is. Is er sprake van direct gevaar, dan geeft het kastje in de cabine een waarschuwing.

Bijkomend voordeel is dat op deze manier meer inzicht ontstaat in het gebruik van vrachtwagenbanden en de invloeden erop, zoals soort transport, rijgedrag en aantal stops. Deze kennis kan gebruikt worden om het aantal incidenten met vrachtwagenbanden verder terug te dringen. In maart 2016 rolt TVM een pilot uit onder 500 vrachtwagens die bij deze verzekeraar zijn aangesloten.

Route42

Route42 is een jong en dynamisch bedrijf dat een generiek hard- en softwareplatform lanceert in de transportsector. Dit platform stelt de transporteur in staat een breed scala aan applicaties te draaien om meer controle over de vloot te bieden. De slimme oplossingen zorgen voor kostenbesparing, verduurzaming en een veiligere vloot.

Meer nieuws