dinsdag 4 april 2017, 11:51

U15-Café bij Conclusion

 

Bianca Minnaard
U15 heeft sinds kort op Utrecht-Oost een projectleider. Ze heet Bianca Minnaard en ze gaf ons een korte introductie van haar rol. Zij is druk bezig met het schrijven van een plan van aanpak voor bedrijventerreinen De Uithof en Rijnsweerd. Centraal staan duurzame mobiliteit en CO2-reductie. Daarna nam bestuurslid René Speelman het woord, voor een korte terugkoppeling van Forum For the Future. De resultaten van deze intensieve sessie worden op dit moment verwerkt. “Nederland is het slechtste jongetje van de klas”, geeft René aan. Wat het belang van U15 alleen maar groter maakt. Maar wat als straks de subsidie vervalt? Zijn leden nog bereid te betalen voor U15?

Conclusion
Vervolgens was het woord aan Maaike van de Vrande van Conclusion. Samen met haar collega Bas stonden ze te popelen om te vertellen over CAR. Een innovatieve tool die leaserijders stimuleert zuiniger te rijden. CAR registreert je tank- en rijgedrag en beloont CO2-reductie in keiharde cash; je besparing wordt maandelijks bijgeschreven op je rekening.

Via een dashboard blijven gebruikers op de hoogte en heeft het wagenbeheer en management inzicht. CAR is in juli 2014 geïntroduceerd en heeft inmiddels een flinke besparing opgeleverd: gemiddeld is er 9,3% meer kilometers gereden per liter brandstof. Een heel mooi resultaat dus. Meer weten? Stuur een e-mail naar: mvdvrande@conclusion.nl

Gamification
Gamification. Vast wel eens van gehoord, maar wat is het nou precies? Dat wist Erik de Jong van Bright Alley ons precies uit te leggen. Het is het op een speelse manier stimuleren van gedragsverandering. Een simpel voorbeeld dat iedereen kent: Holle Bolle Gijs uit de Efteling. Met zijn grappige voorkomen en voortdurende roep om papier, stimuleert hij mensen hun rommel in de prullenbak te gooien. Gamification is prikkelend, draait om ervaringen en leren, bevat competitie en kent verschillende manieren om gedragsverandering teweeg te brengen.

Jan-Willem en Lennard van Healthcoin presenteerden een specifieke case waarbij gamification is gebruikt. Zij streven ernaar om van gezonde keuzes de logische keuze te maken. Het principe is simpel; een app registreert gezonde keuzes, de deelnemer verdient hiermee euro’s in de vorm van Healthcoins en geeft deze uit aan gezondheidbevorderende producten en diensten.

Het was weer voldoende gespreksstof voor de naborrel op het terras van de 22e verdieping. Ook meepraten? Kom dan naar het volgende U15-café op 14 januari 2016.

 

Meer nieuws