dinsdag 4 april 2017, 11:51

‘Met een mobiliteitsbudget ga je bewuster reizen’

 

1. Vanwaar die interesse in het mobiliteitsbudget?
‘We hebben de ambitie om onze CO2-uitstoot te verlagen;  daarom hebben we eerst onze footprint in kaart gebracht. Dit gaf het inzicht dat driekwart van onze bedrijfsuitstoot werd veroorzaakt door mobiliteit: woon-werkverkeer naar kantoor of naar een van de bouwplaatsen in het hele land. We zagen dat het mobiliteitsbudget kansen bood om de uitstoot te verminderen.’

2. Hoe hebben jullie de proef aangepakt?
‘Afgelopen jaar hebben we een proef gedraaid. Dertig vrijwilligers – tien procent van de leaserijders – kregen een budget voor hun privékilometers. Blijf je daar onder, dan verdien je geld. Ga je er overheen, dan betaal je daarvoor. Tegelijk kregen ze een NS business card om te reizen met het OV.’

3. Hoe kan een mobiliteitsbudget het gedrag veranderen?
‘Omdat medewerkers zelf kunnen verdienen worden ze zich beter bewust van de kosten. Ze gaan daardoor minder of zuiniger rijden of bij een goedkoper tankstation langs. Halverwege de proef hadden medewerkers gemiddeld ruim 73 euro verdiend [een fictief bedrag, want er werd nog niet met echt geld afgerekend, red.]. Sommigen gingen er flink op vooruit, anderen legden er geld op toe.’

4. Hoe zijn de ervaringen van de proef?
‘Positief! Over het algemeen kun je zeggen dat mensen met een mobiliteitsbudget bewuster gaan reizen. Zo zien we dat een aantal collega’s  graag door willen met de NS Business card; dat zullen we in een of andere vorm wel handhaven. Wel zien we grote verschillen per functie: als je bij ons projectleider bent en naar afgelegen bouwlocaties in het hele land moet reizen, is het OV geen praktische optie.’

5. Hoe gaan jullie nu verder?
‘De proef is pas net afgerond, dus de eindresultaten moeten nog verzameld worden. Van Hattum en Blankevoort is een werkmaatschappij van Volker Wessels [ook aangesloten bij de U15, red.] , dus de vervolgstappen stemmen we met hen af. Ook partners zoals de leasemaatschappij en zusterbedrijven  betrekken we bij het vervolgtraject.’

Meer nieuws